Atlantic Canada’s Leading Resource for Women Entrepreneurs Since 1992, located at the RBC Centre for Women in Business, MSVU.

What is Supplier Diversity?

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Supplier diversity is the process of reaching out to groups not traditionally included in the supply chain, such as women-owned businesses that want to compete for contracts.

Women are involved in 85% of purchasing decisions, but receive a very small fraction of large contract opportunities, despite the innovative and quality products and services they are bringing to the marketplace at an escalating pace. 

WBE CANADA estimates that Canadian women-owned businesses comprise less than 5% of all domestic and international suppliers to corporations and governments. The result: women's businesses don't grow, big business misses out on value and innovation, and national productivity and GDP suffer.

It is important for Canada to mirror the growth of supplier diversity spreading through multinational corporations in the U.S. and U.K. Over 95% of Fortune 500 companies have supplier diversity programs that target historically underutilized businesses, expand buyers' choice, and boost innovation, competitiveness and market knowledge.

With the trend towards contract bundling in the US, over 80% of multinational corporations are now requiring supplier diversity efforts from their tier one and tier two suppliers.  

They advertise this "spend" with diverse populations, and are taking their business practice global, setting new benchmarks for measuring and celebrating diversity in supply chain contracts they award. Women-owned businesses are well positioned and ready to work at all points in the supply chain, local, national and international. 


La diversification des fournisseurs est un processus qui cible les groupes qui ne font pas partie de la chaîne d'approvisionnement en général, y compris les entreprises appartenant à des femmes qui souhaitent soumissionner des contrats.

WBE CANADA estime que les entreprises canadiennes appartenant à des femmes comptent pour moins de 5 p. 100 des fournisseurs des sociétés et des gouvernements à l’échelle nationale et internationale. Par conséquent, les entreprises des femmes ne se développent pas, des produits et services novateurs de grande valeur échappent aux grandes entreprises et la productivité nationale ainsi que le PIB du pays en souffrent.Il importe au Canada de refléter l’étendue de la diversification des fournisseurs parmi les sociétés multinationales aux États‑Unis et au Royaume‑Uni. Plus de 95 p. 100 des entreprises Fortune 500 disposent de programmes de diversification des fournisseurs qui ciblent des entreprises ayant été sous-utilisées, ce qui élargit les choix des consommateurs et stimule l'innovation, la concurrence et la connaissance du marché.

En raison de la tendance à regrouper les contrats aux États‑Unis, plus de 80 p. 100 des sociétés multinationales exigent maintenant des activités de diversification en faisant appel à des fournisseurs de première et de deuxième catégorie. Ces sociétés font la promotion de cette « dépense » auprès de diverses populations et elles élèvent leur pratique commerciale à l'échelle internationale, établissant ainsi de nouvelles références pour mesurer et célébrer la diversité des contrats qu’elles accordent dans la chaîne d’approvisionnement. Les entreprises appartenant à des femmes sont donc bien positionnées et prêtes à œuvrer à tous les niveaux de la chaîne d’approvisionnement, que ce soit à l’échelle régionale, nationale ou internationale.  

 

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